Блоги
Володимир Шульга

"Мрія" є лише одна, але треба бути реалістами

Володимир Шульга

Проректор Харківського національного університету внутрішніх справ, доктор історичних наук

Гучний псевдоскандал з українським Ан-225 "Мрія" трішки вщух. Особисто мене обурила політизація того факту, що український гігант задіяно у допомозі по всьому світу під час пандемії, та те, що багато хто намагався закидати "Мрію" звинуваченнями у контрабандних перевезеннях, тощо. Це безглуздо та ницо, якщо говорити в контексті авіації, особливо на фоні того, що літак та команда фахово виконують свою роботу. Але наразі мова не про це.

Останніми днями з’явилося багато "ініціаторів", котрі намагаються всілякими методами проштовхнути у суспільство ідею створення ще одного такого літака, як Ан-225 "Мрія", мовляв, це би реанімувало і ДП "Антонов", і дало можливості для застосування новітніх розробок у цьому літаку (адже будувати пропонують за новітніми технологіями, а не за старими, звісно), та й престижу б додало.

Реклама

На перший погляд – ну просто таки геніальна ідея! Ну, що б, здавалося, може бути простіше: виділили кошти з бюджету, задіяли вітчизняних ІТ-фахівців, розробників, металургію, і так далі – і збудували оновлену "Мрію".

Проте це лише на перший погляд. Згадайте лише, яке майбутнє пророкували українському автомобілю "Таврія", які були потуги зі створення новітньої моделі і таке інше. І чим закінчилось? Та тим, що доки наші створювали "Славуту", по всьому світу було створено десятки схожих, але більш надійних та комфортабельних моделей у цій ціновій категорії. Як наслідок – Український ЗАЗ програв, адже перш ніж створювать умовну сучасну ракету, треба створити сучасний завод з виготовлення сучасних ракет. А на старій кузні викувати ракету не вийде. Буде або хоч і якісно, але дуже дорого і невчасно, або швидко, але неякісно. І всерівно дорого.

Аналогію з українським автомобілем я провів не випадково. І не для того, щоб сказати, що "Таврія" чи "Славута" – то погані автівки. Зовсім ні. Я до того, що у кожного високотехнологічного засобу та виробу є своє застосування та свій сегмент у використанні людиною. І якщо ще на початку 90-х років минулого століття "Запорожець" був таким собі "Фольксвагеном", себто народним автомобілем СРСР, то справжні Volkswagen у той час робили величезний ривок вперед в плані технологій.

Реклама

Те ж саме і з авіацією. Колись Радянський Союз міг собі дозволити створити таке диво інженерії, як Ан-225 "Мрія". Щоправда його створення почалося вже на "початку кінця" СРСР, але гроші знайшлися. І на той час він коштував сотні мільйонів доларів.

Але навіщо? Невже просто хотіли похизуватися? І так, і ні…

По-перше, Ан-225 був створений, перш за все, для потреб радянської космічної програми для транспортування вантажів, зокрема, космічних кораблів багаторазового використання "Буран" і компонентів ракетної системи "Енергія". Літак може перевозити також великогабаритні вантажі іншого призначення, які можуть розміщуватись як у фюзеляжі, так і "на спині".

Реклама

А разом із досягненням цієї мети, радянські "номенклатурники" у 1985 році намагалися довести, що можуть "перегнати Америку", яка створювала Boeing 747SCA – літак зі схожими завданнями, тобто для транспортування космічних човників.

То чи потрібна нам нова "Мрія"? Знову ж таки: і так, і ні.

"Ні" – оскільки створення нового схожого літака обійдеться державі у фантастичну суму. Якщо вірити директорові ДП "Антонов" Олександру Донцю, то навіть переобладнання існуючого Ан-225 обійдеться державі мінімум у 460 мільйонів доларів. А створення нового – навіть не рахували. Адже не всі комплектуючі (наприклад, колеса та резина для них) виготовляються в Україні та виготовляються в принципі.

Але питання не лише у грошах та престижі. З огляду на те, що сьогодні в Україні не існує, як такої, масштабної програми для освоєння космосу і перевозити космічні човники до Байконуру не потрібно, то і літак, який витрачає шалені ресурси та потребує шалених витрат, навряд чи потрібен.

Зараз мені можуть заперечити, мовляв, "Мрія" доставляла по усьому світу велетенські вантажі, постійно б’є рекорди і таке інше. Так. Все це є. Але цим наш літак і чудовий – тим, що він єдиний у світі, його можна використовувати та підтримувати у належному стані. Адже доки ми будуватимемо нову "Мрію", світ зміниться та більше не потребуватиме таких літаків…

"Так" – тому що замовлення такого масштабу справді могло би оживити ДП "Антонов", українську інженерію, ІТ-галузь і таке інше. Гроші, вкладені у такий проект, могли би стати чудовим поштовхом для розвитку багатьох напрямків української індустрії.

Проте, якщо заради майбутнього обирати між "статусом рекордсмена" та "практичністю у розвитку", напевно варто робити вибір на користь другого.

А щодо відродження ДП "Антонов", то є інші шляхи і методи. Наприклад, держзамовлення виробництва літаків для авіапідрозділів МВС, що вже зроблено. Ще один – це плідна співпраця з іноземними інвесторами для модернізації вже існуючих моделей багатоцільовго призначення, які не потребують надзвичайних "переробок". Нагадаю, що окремі моделі Ан – це унікальні літаки, що не потребують ані спецалізованих злітних смуг, ані інфраструктури, легко переформатовуються із вантажних на пасажирські перевезення.

І, зрештою, третій шлях. Шлях, про який вже говорилося і знову говориться. Це – створення національного авіаперевізника, який би використовував виключно літаки "Антонова".

На мій погляд, не можна віддавати перевагу якомусь одному зі шляхів, а необхідно розвивати усі три шляхи.

А наразі просто прошу: давайте не будемо принижувати українську "Мрію" якимись ницими плітками про контрабанду чи чимось схожим. Всі ці оборудки – то справа відповідних органів. А ми повинні знати, що Україна – авіаційний гігант, який наразі ніяк не прокинеться від постійних "хвороб". Тому "Мрія" має стати символом не апогею, а поштовху для майбутнього, зовсім іншовекторного сучасного розвитку української авіації. Банально? Можливо. Проте цілковито реально.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
Рейтинг популярності
Наші спортсмени в Instagram
1
Василь Ломаченко Василь Ломаченко
2157К
2
Олександр Усик Олександр Усик
1698К
3
Олександр Зінченко Олександр Зінченко
1660К
4
Андрій Шевченко Андрій Шевченко
1150К
5
Володимир Кличко Володимир Кличко
1021К
6
Еліна Світоліна Еліна Світоліна
871К
7
Андрій Лунін Андрій Лунін
658К
8
Віталій Кличко Віталій Кличко
515К
9
Дар'я Білодід Дар'я Білодід
496К
10
Юлія Герасимова Юлія Герасимова
449К
У кого найбільший прогрес
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
57,19
56,30
52,59
27,57
57,49
54,99
52,54
27,11
58,05
57,62
50,77
28,93
59,00
57,00
51,90
27,22
59,29
58,09
55,09
28,48
61,99
59,99
55,99
28,97
61,99
59,99
55,99
28,98
62,49
59,34
55,41
28,48
62,99
60,99
56,99
28,98
-
53,19
49,87
26,71
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

69042.53

Binance Coin (BNB)

588.2

Dogecoin (DOGE)

0.14

Litecoin (LTC)

71.94

Theta (THETA)

1.53

Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Love is... 💙💛
За що ми любимо Вінницю
Водонапірна вежа

Водонапірна вежа

Фонтан «Roshen»

Фонтан «Roshen»

Вареники з вишнею

Вареники з вишнею

Double-decker

Double-decker

Готель «Савой»

Готель «Савой»

Вiдвiдати мiсто після перемоги

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти